België zou België niet zijn zonder al onze wetgevingen en zo is er natuurlijk ook een wetgeving waar je rekening mee moet houden omtrent het publiceren van je woning.

Voor we kunnen denken aan het publiceren van de woning, moeten we er eerst voor zorgen dat we al een aantal attesten op zak hebben.

Hieronder vind je een opsomming van alle verplichte attesten die je al bij de hand MOET hebben voor je het pand publiceert.

OPGELET: Dit zijn enkel de attesten die verplicht aanwezig moeten zijn voor de publicatie!

1. Eigendomstitel of authentieke akte

De authentieke akte is het bewijs dat jij de eigenaar bent van je woning. Deze heb je toen je destijds je woning aankocht bij de notaris gekregen.

Vind je deze documenten niet meer terug? Geen zorgen! De akte kan je opvragen bij de notaris die toen de akte verleden heeft. Is deze niet meer werkzaam is er een andere notaris die de aktes heeft overgenomen. 

2. EPC-attest/ energieprestatiecertificaat

Het energieprestatiecertificaat is één van de verplichte attesten voor de publicatie van je woning. De score die je hebt verkregen, ben je verplicht te vermelden in je verkoopadvertenties.
Hoe lager de score, hoe zuiniger de woning.

3. Ga op zoek naar een erkend energiedeskundige. 

Een energiedeskundige mag zijn prijzen zelf bepalen, dus vergelijk er zeker een paar om geen onnodige hoge kosten te moeten betalen.

Een EPC-attest heeft een geldigheid van 10 jaar, mits er in de tussentijd geen grote renovatiewerken hebben plaatsgevonden.

❗LET OP ❗Vanaf 2022 zijn enkel de EPC-attesten die opgesteld zijn na 1 januari 2019 geldig. 

Een energiedeskundige mag zijn prijzen zelf bepalen, dus vergelijk er zeker een paar.    

4. Kadastrale legger

De kadastrale legger is een verzamelnaam van het kadastraal plan en het kadastraal uittreksel. 

Het kadastraal plan geeft een indicatie van de ligging, het gebouw en eventuele bijgebouwen. Aan de hand van het plan kan je ook zien of een bijgebouw, garage, … vergund werd. Het kadastraal plan van je woning kan je via CADGIS verkrijgen.

Het kadastraal uittreksel is een verzameling van de oppervlakte, eigenaars, bouwjaar, aard van het pand, kadastraal inkomen,… Deze kan je aanvragen via de website van de Federale Overheidsdienst Financiën (FOD).

5. Elektrische keuring

Bij de verkoop van de woning is het verplicht je elektriciteit te laten keuren. Wordt de elektrische keuring afgekeurd? Dan heeft de potentiële koper 18 maanden tijd de elektriciteit in orde te maken volgens het AREI. De elektrische keuring dient door dezelfde keurder te worden herkeurd. 

6. Watertoets

De watertoets is een attest waarop vermeld staat of de woning gelegen is in overstromingsgevoelig gebied. Dit attest kan je op waterinfo.be downloaden via de knop watertoets. Na het ingeven van de kadastrale gegevens van je woning moet je op je perceel klikken waarna je de watertoets en de risicozones kan downloaden.

Wanneer je in het bezit bent van al deze documenten, kan je je woning publiceren. Lees in deze blog hoe je een succesvolle fotoreportage voorbereid.

Hier stopt het aanvragen van alle attesten echter niet. Van zodra je je woning verkocht hebt, heb je nog wat attesten nodig. Hier vertellen we meer over in onze volgende blogs.